صفر تا صد برق

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

ترموفیت حرارتی

 

نکاتی در خصوص نصب ترموفیت حرارتی

گرمای کنترل نشده می تواند جمع شوندگی ناهمگون، آسیب فیزیکی، و خرابی ترموفیت حرارتی را ایجاد نماید. بنا بر این استفاده از سر پیک مناسب واستاندارد، با منبع حرارتی بوتان و شعله زرد رنگ و یا سشوار صنعتی با حرارت قابل کنترل توصیه می گردد.

اگر طول زیادی از کابل، باس بار (شینه)، و یا لوله توسط ترموفیت حرارتی پوشانده می شود، فرآیند نصب ترموفیت ازیک سر آغاز، و به تدریج تا سر دیگرآن ادامه می یابد.ضروری است حرارت به طور یکسان در راستای طول و قطر ترموفیت حرارتی اعمال گردد تا ترموفیت به صورت یکنواخت جمع و از لحاظ شکلی با کابل، باس بار (شینه) و یا هر جسم دیگر مورد پوشش سازگاری پیدا کند

حبرای جلوگیری از ایجاد تنش فیزیکی، منبع حرارت پس از جمع شدگی کامل ترموفیت حرارتی به سرعت حذف می گردد تا ترموفیت به آرامی خنک شود.

جهت جلوگیری از سوختن ترموفیت حرارتی، ضروری است شعله به صورت دائم در حرکت باشد.

قبل از نصب ترموفیت حرارتی حول باس بار (شینه) ، باس بار به اندازه ای که در اثر تماس دست با آن داغ حس شود، مورد حرارت قرار می گیرد.

 جهت باس بار های مستطیل شکل، قسمت ترموفیت حرارتی در مجاورت لبه ها ابتدا حرارت داده می شود. این موضوع باعث یکنواختی بیشتر ضخامت ترموفیت حول باس بار می گردد.

ترموفیت های حرارتی در دمای تقریبی ۱۲۰ + درجه به صورت کامل جمع می شوند. (هشدار: در صورتی که حرارت اعمالی به ترموفیت از ۳۱۵ + درجه سانتیگراد تجاوز کند، احتمال سوختگی ترموفیت وجود دارد.)

ظاهر شدن برجستگی و فرو رفتگی بر روی سطح ترموفیت حرارتی در حین حرارت عادی است. این موضوع با ادامه حرارت یکنواخت بر طرف می گردد.

فرآیند حرارت دهی بلافاصله پس از محو برجستگی و فرو رفتگی، و یا پس از اینکه ترموفیت حرارتی به صورت یکنواخت حول جسم مورد پوشش جمع شد، متوقف می شود.دقت در جابجایی باس بار (شینه) های مسی بلافاصله پس از نصب ترموفیت حول آن ضروری است

 ترموفیت های گرم، نرم و مستعد آسیب فیزیکی می باشند.رعایت تدابیر ایمنی در هنگام کار با شعله مستقیم ضروری است. تجهیز محیط کار به تهویه مناسب در این خصوص ضروری می باشد

 

عمل آبکاری باعث افزایش عملکرد حرارتی مس تا 200 درجه سانتیگراد و همچنین باعث جلوگیری از آسیب دیدن شمش بر اثر رطوبت و گازهای خورنده می‎گردد.

قلع‎اندود کردن شمش نیز بدلیل حفاظت در برابر شرایط محیطی یا عمل اکسیداسیون و همچنین افزایش عملکرد حرارتی مس تا 150 درجه سانتیگراد می‎باشد و نقشی از نظر کاهش اثر پوستی ندارد چون ضریب هدایت آن از مس کمتر است.

 

رنگ شمش

اگر در جریان ثابت بجای شمش رنگ نشده از شمش رنگ شده استفاده کنیم، می‎توان سطح مقطع شمش را طبق جدول کمتر انتخاب کرد. علت آن بحث تبادل حرارتی آسانتر توسط رنگ می‎باشد. البته رنگ استفاده شده از نوع مخصوص می‎باشد و این قابلیت را دارد که حرارت را خیلی خوب از شمش گرفته و به محیط اطراف بدهد. همچنین پاشیدن رنگ باعث می‎شود سطح موثر تماس با محیط اطراف بدلیل برجستگیها و فرورفتگیهایی که تشکیل می‎شود بیشتر گردد و تبادل حرارتی بهتر صورت گیرد لذا از شمش رنگ شده با این نوع رنگ می‎توان جریان بیشتری عبور داد.

 

رنگ هادیها (سیم یا شمش)

اگر برق از نوع متناوب باشد:

فاز :مشکی

نول: آبی

 

اگر برق از نوع مستقیم باشد:

مثبت: قرمز

منفی: سبز

 

اگر سیستم سه فاز باشد:

R به رنگ قرمز

S به رنگ زرد

T به رنگ آبی

البته بطور کلی از شمشهای رنگ شده بیشتر بدلیل مشخص نمودن ترتیب فازها استفاده می‎شود نه تبادل حرارتی، چراکه رنگ اشتفاده شده از نوع معمولی می‎باشد.

 

دلیل استفاده از اتصالات آبکاری نقره شده در محل اتصالات

در جاهاییکه اتصال بین دو هادی برقرار می‎کنیم با افت ولتاژ و تلفات بصورت گرم شدن آن نقطه مواجه هستیم چراکه ایجاد اتصال، کانداکتیویته آن نقطه را نسبت به نقاط دیگر هادی اعم از کابل یا شمش کاهش می‎دهد و به نوعی مانع از عبور الکترونها براحتی می‎شود همچنین سوراخ کاریهایی که برای استفاده از پیچ و مهره جهت محکم نمودن نقطه اتصال شمشها به یکدیگر میشوند نیز باعث کاهش سطح مقطع موثر هادی و افزایش تلفات می‎شود. استفاده از لقمه‎های آبکاری نقره در هادی (شمش)، افزایش هدایت در ان نقطه، کاهش تلفات و بطور کلی بهبود عملکرد حرارتی مس را نتیجه می‎دهد.

لبه شمشها

بدلیل تراکم خطوط میدان در نقاط نوک‎تیز، شکست هوایی در ولتاژ ثابت در آن نقاط کمتر از نقاط دیگر می‎باشد. و لذا احتمال ایجاد تخلیه الکتریکی در آن نقطه از شمش با بدنه یا شمش مجاور، در شرایط خاص بیشتر است. این مشکل را با ایجاد خم روکوفسکی در لبه‎های تیز و زاویه دار، توسط دستگاه سوهان یا استفاده از ترموفیت حل می‎کنیم. در بعضی از تابلوها که با محدودیت فضا وجود دارد از شمشهایی با سطح مقطع دایره‎ای استفاده می‎گردد زیرا این نوع شمش احتمال بروز شکست الکتریکی بین دو فاز یا فاز با بدنه را کاهش خواهد داد.

 

طراحی باسبارهای فشار ضعیف

به هادیهایی (شمشهایی) با امپدانس کم که چنین مدار الکتریکی می‎تواند بطور مجزا به آن متصل شود باسبار گویند. در تابلوهای فشار ضعیف باسبارهای هادی فاز و نول در قسمت بالای تابلو و به صورت افقی قرار می‎گیرند و هادی زمین (PE) نیز در قسمت تحتانی سلول قرار می‎گیرد.

وقتی چندین سلول در کنار یکدیگر قرار می‎گیرند این باسبارها به یکدیگر متصل شده و یک باسبار سراسری را تشکیل می‎دهند.

برای باسباری که بتواند جریان 4000 آمپر را هدایت کند از سه هادی که به یکدیگر وصل شده‎اند برای هر فاز استفاده می‎شود.

برای طراحی باسباری که بتواند 7400 آمپر را تحمل کند از باسبار سه هادی دو طبقه استفاده میشود که از سه هادی دو طبقه برای هدایت جریان هر فاز استفاده میشود. هادی‎های طبقات توسط هادیهایی با همین مشخصات به یکدیگر وصل شده‎اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز جویبار

رله شنت

رله شنت:
 در کلید اتوماتیک نقش یک فرمان دهنده مناسب در مواقع مورد نیاز را ایفا می   وهمچنین در داخل کلید‌های اتوماتیک که معمولا بعنوان کلید اصلی تابلو برق چیلر و یا سردخانه استفاده می‌شود. رله شنت زیر روکش کلید اتوماتیک قرار دارد که با بازکردن روکش قابل مشاهده است . با نصب این رله داخل کلید اتوماتیک به محض برقدار شدن رله کلید را از مدار خارج می‌کند.

نحوه عملکرد رله شنت در کلید اتوماتیک

رله شنت همانطور که از نامش هم پیدا است یک رله است و همانطور که می دانید رله از یک بوبین تشکیل شده است که با برق دار شدن بوبین، رله عمل می کند حالا این عمل پس از وصل بوبین می تواند وصل کنتاکت باشد مانند رله شیشه ای یا کنتاکتور ها یا هم یک عمل مکانیکی صورت بگیرد مانند رله شنت که با وصل رله داخلی آن، یک قطعه مکانیکی حرکت کرده و وقتی داخل کلید اتوماتیک قرار  بگیرد حرکت این قطعه مکانیکی باعث می شود که کلید ما قطع کند یا به اصطلاح تریپ دهد.

کاربرد رله شنت در کلید اتوماتیک

 متفاوت است ولی بیشترین کاربرد رله شنت در کلید اتوماتیک به حفاظت مربوط می شود چون رله شنت در نهایت باید کلید را قطع کند.
یکی از موارد استفاده از رله شنت این است که می‌توان بی متال‌های تابلو برق دستگاه را با رله شنت سری کرد تا هنگامی که به هر دلیلی بی متال قطع کرد رله شنت هم کلید اتوماتیک را قطع کند و برق اصلی تابلو قطع شود. زیرا در مواردی رخ می‌دهد که بی متال فرمان قطع داده است، ولی بدلیل خال زدن پلاتین‌های کنتاکتور هنوز جریان برق در حال عبور از کنتاکتور بوده و باعث سوختن سیم پیچ مصرف کننده می‌شود

به عنوان مثال:

اگر ما  یک تابلو بانک خازنی  را بخواهیم نصب کنیم این رله کاربرد حفاظتی را در تابلو بانک خازنی ایفا می کند و به این صورت قرار می دهیم که رله به ترموستاتی داخل  تابلو وصل می کنیم و دما را روی ۵۵ درجه سانتی گراد می گذاریم و اگر در تابلو بانک خازنی ما، دمای داخل تابلو در اثر گرم شن خازن بالا برود ترموستاتی که به رله شنت متصل است عمل کرده و به طبع آن هم رله شنت داخل کلید اتوماتیک عمل می کند و در نهایت کلید اصلی قطع می شود، ما در این مدار با استفاده از رله شنت اجازه نمی دهیم که دمای داخل تابلو از ۵۵ درجه سانتی گراد بالا تر برود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز جویبار

ایگنیتور

: روشن شدن لامپ گازی نیازمند اعمال ولتاژ جرقه با دامنه مشخص می‌باشد. جهت راه اندازی لامپ‌های بخارسدیم و متال هالید به وسیله‌ای به نام ایگنیتور نیازمند می‌باشیم.


لامپ پرفشار بخار سدیم (HS)، لامپ متال هالید (H۱) از نوع لوله تخلیه سرامیکی (C-HI)، با اعمال ولتاژ ضربه‌ای (Impulse) با دامنه بیشتر از ولتاژ نامی تغذیه، راه اندازی می‌گردد. این ولتاژ ضربه‌ای توسط راه‌انداز جرقه‌زن (Ignitor) تامین می‌گردد.


اعمال ولتاژ‌های ضربه‌ای با دامنه، شکل موج و موقعیت بهینه، نسبت به فاز ولتاژ تغذیه، تا راه‌اندازی کامل و پایداری وضعیت لامپ، می‌بایست توسط راه‌انداز جرقه‌زن (Ignitor) تداوم داشته باشد.


ایگنیتور از تعدادی المان تشکیل شده و وظیفه آن تولید ولتاژ زیاد در لحظه راه اندازی می‌باشد. (در لامپ‌های فلورسنت از استارتر برای این منظور استفاده می‌شود.)


راه‌انداز جرقه زن پالسی (Pulse Ignitor System)


سیستم راه‌انداز پالسی، متکی بر خاصیت سلفی بالاست لامپ می‌باشد. از این رو بالاست نیز می‌بایست دربرابر ولتاژ‌های ضربه‌ای راه‌انداز، مقاوم باشد. رعایت فواصل هوایی و خیزشی مناسب با پالس‌های پرانرژی جرقه‌زن از دیگر نکات قابل توجه می‌باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز جویبار