فیوز یک وسیله الکتریکی است که هر زمان جریان بیش از مقدار از پیش تعیین شده باشد جریان خود را در مدار متوقف می کند.
تعریف کلید مینیاتوری (MCB)
کلید مینیاتوری تجهیز محافظ مدار با قابلیت تنظیم مجدد است که در صورت بروز خطا، مسیر جریان را در یک مدار متوقف می کند. آن ها در هنگام اتصال کوتاه، اضافه بار و به ندرت در هنگام خطاهای زمینی عمل می کنند.
اصول عملکرد فیوز
فیوز بر اساس خاصیت حرارتی مواد رساننده جریان الکتریکی کار می کند. فیوز شامل یک سیم فلزی یا ماده رسانایی است که می تواند مقدار جریان از پیش تعیین شده ای را از طریق آن هدایت کند. هرگاه جریان بیش از حد از فیوز عبور کند، ماده رسانای داخل آن ذوب شده و بنابراین مسیر جریان در آن قطع می شود.
اصول عملکرد کلید مینیاتوری (MCB)
میMCB مخفف عبارت Miniature Circuit Breaker  باشد. این وسیله یک تجهیز الکترومکانیکی است که براساس خواص الکترومغناطیسی و همچنین حرارتی جریان الکتریکی کار می کند. مکانیسم الکترومغناطیسی موجود در داخل MCB به آن کمک می کند تا جریان را در هنگام اتصال کوتاه قطع کند ویک نوار دو فلزی موجود در آن، به آن کمک می کند تا مسیر جریان را در هنگام اضافه بار قطع کند

سرعت عمل فیوزها سریع تر از کلیدهای مینیاتوری عمل می کنند. زمان کارکرد حالت اول در هنگام اتصال کوتاه 2 میلی ثانیه است و زمان قطع کید مینیاتور 20 میلی ثانیه است.
عنصری که برای قطع فیوزها از سیم فلزی تشکیل شده اند که به طور معمول جنس آن ها تشکیل شده از قلع، سرب، نقره، مس، آلومینیوم و غیره می باشند و در صورت خرابی ذوب می شوند.
کلیدهای مینیاتوری شامل یک هسته الکترومغناطیسی با آرایش و ساختار پیستون برای محافظت در برابر اتصال کوتاه و یک نوار دو فلزی برای محافظت در برابر اضافه بار هستند.